dinsdag 1 juli 2014

Wikken en wegen



Punten tellen en porties afwegen is niet echt mijn ding. Het enige wat ik weeg, is mezelf elke morgen op de weegschaal. Met mijn blik probeer ik de cijfertjes te bezweren die op en neer dansen op het schermpje tot de finale verdict verschijnt.

Bij de samenstelling van mijn warme maaltijd kijk ik vooral naar de caloriewaarde van de producten. Zo probeer ik mijn eigen klassiekers zoals bv. ‘visfilet met mozzarella en tomaatjes in de oven’ een light alterego te geven. Mozzarella telt per 100 gram 245 à 288 kcal (van koe tot buffel), philadelphia light heeft er maar 150 à 160!
Tomaat is zoals de meeste groente sowieso al caloriearm en witte vis is een absolute go! (onbereide kabeljauw bv. heeft 71 kcal per 100 gram).
Dus tapisseer ik mijn kabeljauwhaas voor de gelegenheid met philadelphiakaas en laat ik hem garen in het gezelschap van kerstomaatjes en een restje (niet te veel want deze jongens zijn niet calorievriendelijk!) gemarineerde zwarte olijven.

Voor 2
2 porties kabeljauwhaas – philadelphia light geroosterde paprika – zoete kerstomaten – restje olijven – 1 kleine eetlepel olijfolie – peper en fleur de sel of maldonzout – een paar schilfers panko (Japans paneermeel) – broccoli – cottagekaas – beetje mosterd

5 minuten werk, 20 minuten wachttijd

Bereiding
Laat de oven voorverwarmen op 180 °C.
Strijk ondertussen een ovenschotel in met de olijfolie, schik de visfilets erop en vul de gaatjes met tomaat en olijf. Doe wat peper en zout op de filets en smeer ze royaal in met de light kaas. Strooi er nog een paar pankoschilfers op voor een knapperig korstje.




Schuif de vis een kwartier in de warme oven en laat ondertussen de broccoliroosjes al dente gaarkoken/stomen. Plet de uitgelekte broccoli met de pureestamper, roer er wat cottage door en kruid met peper, zout mosterd en eventueel wat verse kruiden.

Laat de vis nog 5 minuten grillen (heteluchtfunctie en grill samen) om de panko te korsten. Blijf in de buurt en check regelmatig of de panko niet verschroeit.


Ziezo, een lekker lichte maaltijd waarmee je in vorm bent om straks te supporteren voor de Rode Duivels ... en ervan te genieten hoe ze USA MNT in de pan hakken! Of zijn ze daarvoor een MAATJE te klein en is dit wishful thinking…?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten