donderdag 26 juni 2014

Het doordeweekse dagmenu

                         


Mijn goede voornemens geven een complete makeover aan mijn boodschappentas. 
Die ziet er nog altijd even gevuld uit, maar ze verwelkomt wel een paar nieuwe vaste residenten: magere melk, alpro soja light, canderel met chocosmaak, vis in blik, haverzemelen, magere bouillonblokjes, petit gervais, magere plattekaas of philadelphia light, cottagekaas, magere yoghurt...
Bye bye chocolade, romige kaas, pasta en gedroogde vruchten…tot binnenkort!

Het klinkt misschien een beetje saai maar dat wordt het zeker niet! Met een stukje mager vlees of vis, een knapperige groente en wat specerijen valt er best iets lekkers van te maken!
Zij worden geflankeerd door mijn all time favourites uit de olie/kruidenafdeling die garant staan voor smaak en crunch: olijfolie (een gewone om te bakken en een dure voor dressings), koolzaad- (of lijnzaad-) en arachideolie, witte en rode balsamico, gember, look, Spaanse ui, nootjes (zeer zeer zuinig mee omspringen in de MAATJE-minder-fase). En ze worden op smaak gebracht door de blaadjes uit mijn kruidentuintje: koriander, citroenmelisse, platte peterselie, rozemarijn, tijm... 

Hoe ziet mijn doordeweekse dagmenu eruit?


Ontbijt: zie ‘A meal without wine is called breakfast’


Tussendoortje: soja drink light, yoghurt of magere melk


Lunch: proteïne boost

Tot mijn gewicht weer op peil staat, eet ik ‘s middags enkel mager vlees en vis met cottage of plattekaas en verse kruiden. Hier komen de SARDIENTJES en vooral makreel op de proppen! Ach, het klinkt erger dan het is, en het blokkeert hongertjes of zin-in-zoet-aanvallen in de namiddag.

Tussendoortje: idem als tussendoortje 1


Diner: mager vlees of vis met verse seizoensgroente en eventueel ook soep. 

Alleen peulvruchten en wortelen staan momenteel niet op mijn menu, en ook aubergines vermijd ik omdat ze te veel olijfolie opslorpen.

En elke dag zeker anderhalve liter water!

Mijn komkommersoep


Laat een fijngesnipperde Spaanse ui kleuren in 1 eetlepel olijfolie, voeg een fijngesnipperd lookteentje toe en laat een paar seconden meestoven. Dan 1 à 2 komkommers, 1 prei (wit en groen min buitenste bladeren), de stronk van de broccoli (waarvan ik de roosjes voor het avondmaal gebruikte). Alle groente even laten stoven en dan 2 liter bouillon en 5 spice kruid of - voor de liefhebbers - komijn toevoegen. Mixen, proeven en peper zout toevoegen. Garneren met een fijngewreven blaadje gedroogde munt.

Mix er 's anderendaags wat passata van tomaten door: geen werk, nieuwe smaak!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten