dinsdag 24 juni 2014

A meal without wine is called breakfast





Niets boven een kraakverse pistolet of knapperig artisanaal gebakken brood met roomzachte boter en zelfgemaakte confituur als ontbijt! De beste boter ooit at ik in Oud-Sluis zaliger en in Publiek in Gent. Alleen al voor die boter moet ik zeker nog eens teruggaan. 
Maar nu even niet….

Tijdens het MAATJE-minder-debuut vermijd ik niet alleen suiker en vet (hoewel een beetje vet ‘incontournable’ is, om een modewoord te gebruiken) maar ook alle koolhydraten. Low carb is mijn nieuwe motto! De enige uitzondering daarop zijn de haverzemelen die ik ‘s morgens in een pannenkoek verwerk, een overblijfsel van mijn DUKAN-tijdperk.

Haverzemelen zijn vezelrijk, gezond en ze geven een goed verzadigingsgevoel. Je kunt ze ook in yoghurt of melk naar binnen werken, maar ik heb bite nodig. Drankjes of smoothies beschouw ik als surplusjes, eten is iets waarop je kunt KAUWEN. Die pannenkoek maakt ondertussen deel uit van mijn culinair erfgoed: ik vind hem lekker en ik word hem absoluut niet beu. Verwacht van mij dus geen variaties a gogo voor ontbijtrecepten. Als het ontbijt betreft, ben ik een conservatief pur sang. 
Je kunt zo’n pannenkoek op smaak brengen met gember of kaneel, zoeten met canderel (eventueel met een smaakaccentje), stevia of tagatesse… maar ik ben verslaafd aan dadelsiroop. Dadelsiroop bevat meer calorieën (260 per 100gram), maar je hebt er maar een koffielepel van nodig. En qua energiewaarde scoort het beter dan agave-, ahorn- of maïssiroop als ik de verpakkingen van al die zoetmakers mag geloven. Je kunt de pannenkoek ook toppen met bosvruchten of ander fris fruit, maar ik ga voor de minimalistische versie.

Hier gaat ie, 5 minuten werk, ondertussen ben je klaar wakker:
Meng 2 (later mag 3) eetlepels havermoutzemelen met 1 ei en een petit gervais. Alles klutsen met een vork en bakken in een spaarzaam ingevette tefal pannenkoekenpan. Ik heb altijd een glaasje met olijfolie en een siliconenborsteltje bij het fornuis staan om potten en pannen met olie in te smeren. Zo gebruik ik een minimum aan vet. 

En daarmee zijn we gestart tot 'x - 5 kg'... of althans tot zaterdagmorgen want daar lonkt alweer een leuke uitstap!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten