donderdag 19 juni 2014

Het asperge-syndroom




Ik heb iets met asperges. En nu ik erover nadenk, ik heb wel iets met meer producten!
Dikke, witte asperges, ze zijn heerlijk! En als toeMAATJE: ze bevatten weinig calorieën 
(17 kcal per 100 gram). 200 gram asperges bv. heb je met 25 minuten TV-kijken al verbrand! 
Kan het nog beter worden?

Voor ik mijn ontbijtritueel uit te doeken doe en een inkijk geef in mijn 'gefacelifte' proviandkast 
- wat een logische start zou zijn - deel ik dus nog snel even dit aspergereceptje. 
Het seizoen loopt stilaan op zijn einde, dus mensen profiteer ervan, 't zijn de laatste!

Knapperig gebakken in een kleine eetlepel olijfolie (circa 90 kcal) geven die beauties hun allerbeste smaak vrij en voor minder gaan we niet. Ik serveer ze hier met een overschotje warm gerookte zalm (het recept volgt later nog), getopt met een sausje op basis van (magere) plattekaas. Het sausje wordt opgewerkt met frisse kruiden en een stuk gepureerde avocado voor de smeuïgheid. En voor de gelegenheid - niemand is er momenteel immuun voor - werd het nog extra gepimpt met een Rode-Duivels-touch!

Mag het iets meer zijn? Garneer de vis dan nog met een roereitje of een geplet gekookt eitje en wat verse garnalen.

Voor 2:
600 g witte asperges - 2 porties zalmfilet (met vel) - citroenmelisse of platte peterselie of een andere groene garnituur

Voor de saus
een potje (magere) plattekaas op smaak gebracht met sojasaus, een kneepje citroensap, flink wat fijngesnipperde bieslook, een stukje gember en een teentje look in fijne stukjes gesneden en gestoofd, (szechuan)peper, fleur de sel en gepureerde avocado (ik gebruik hier een overschotje guacamole).

De Rode-duivels-pimp
zeste van biologische citroen, miniblokjes tomaat, zwarte lompviseitjes. 
De eitjes zorgen voor een zilte smaak en een knisperige bite. De zeste rasp ik met mijn parmezaankaasrasp.




Let's go:
Strijk de zalm aan de vleeskant in met olijfolie (Supersuperzuinig zijn hé, 't is olie!) en bestrooi met fleur de sel en peper. Laat de zalm zo'n 25 minuten (afhankelijk van de dikte) garen in een voorverwarmde oven van 180 °C. Minder warm mag ook, maar dan moet hij natuurlijk iets langer garen.
Schil de asperges (snij het onderste stukje af om te zien of je alle schillen mooi verwijderd hebt) en bak ze op halfhoge temperatuur in een tefalpan ingestreken met 1 lepel olijfolie. 
Dek ze af en draai ze na 10 minuten zodat ze rondom aanbakken. Wanneer ze lichtbruin kleuren, zet je de temperatuur meteen lager. Een lichte teint mag, maar bruin branden is overkill. Laat ze zo'n 20 minuten garen (even inprikken om te checken) - de tijd die je visje nodig heeft - en maak ondertussen het sausje. In andere omstandigheden zou ik zeggen: 'Geniet ondertussen van een lekker aperitiefje', maar bij het begin van het MAATJE MINDER-tijdperk, staan alle 'apero-achtigen' op de zwarte lijst. Allez, in de week dan toch ;-)!




Geen tijd:
Koop 2 royale plakken gemarineerde of gerookte zalm bij de visboer en warm de vooraf gebakken asperges heel kort in de microgolfoven.

No waste:
De aspergeschillen laat ik 5 minuten opkoken in zoutwater en daarna afkoelen in hetzelfde sopje. De ideale vloeistof voor een soepje!

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten