vrijdag 5 december 2014

een gemosseld soepje

Ja inderdaad ik bezondig mij aan blogverzuim, het is alweer veel te lang geleden .... 
Maar het is allemaal de schuld van mijn fotofobie. Koken doe ik voldoende en graag, en een tekstje schrijven is ook al geen probleem. Maar een bordje fotograferen, o wee, dat is andere koek. Vaak is mijn bord/kop al bijna leeg als het mij begint te dagen dat het eigenlijk wel een 'postbaar' gerecht is/was dat ik aan het verorberen ben... 
Voortaan moet ik dus mijn partner in crime, de i pad, gewoon naast mijn bord leggen als geheugensteuntje. Want zeg nu zelf, een blog zonder foto (hoe pover soms ook) is als een café zonder bier, al gaat die vergelijking voor dit blogthema niet helemaal op.

Ook van dit soepje krijg je nog net een half kopje te zien, op het nippertje kwam de ingeving om de inhoud van de kop toch nog snel te fotograferen. 
Maar het is de moeite om eraan te beginnen: echt superlekker en klaar in no time.

Gisteren stonden er mosselen op het menu (ook ideaal als lijnvriendelijk gerecht, met veel groente en zonder frietjes weliswaar). Ze werden gekookt op de klassieke manier, maar 'gearroseerd' met een flinke scheut ricard. Ik vond het zonde om dat geurige kookvocht weg te gieten. Daarom zeefde ik het en bewaarde ik het in de frigo voor dit soepje.

There we go: 1 ui, 1 prei, een halve courgette (alles grofgesneden) en een stukje gember fruiten in een scheutje olijfolie. De mosseljus erbijdoen en voorzichtig gieten zodat eventuele zandresten in je recipiënt blijven. Ik had zo'n 40 cl mosselkookvocht en vulde verder aan met anderhalve liter water en 3 blokjes groentebouillon. Daarna het hele boeltje laten koken, de pot van het vuur nemen, een halve bos verse postelein toevoegen en alles fijn mixen.

Geniet ervan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten