woensdag 24 september 2014

Krokant slaatje als lunch

                           

De frigo 'uitkuisen' vind ik een van de leukste dingen bij het koken. Begrijp mij niet verkeerd: poetsen is niet echt mijn hobby, het heeft dus niets te maken met water en zeep! Mijn dada is de restjes uit de frigo en de voorraadkast verwerken vooraleer er een nieuwe lading boodschappen wordt gehuisvest. Dat kan een wokgerecht zijn of een soep, maar vandaag werd het een slaatje. Een knapperig, licht en gezond slaatje.

Voor 2 eters met goede appetijt:
1 à 2 witloofstronken - 1/4 koolrabi - radijsjes - 1 lente-ui - 3 kleine vijgen (eigen kweek) - 1 avocado - 1 restje geitenkaas - 1 balkje comtékaas - een paar reepjes gekonfijte citroen.
Alles in fijne stukjes of reepjes snijden en opwerken met 2 lepels olijfolie, anderhalve lepel azijn met kruiden, 1 snuf kurkuma, peper, zout en mediterrane kruiden.

Daarbij nog wat magere charcuterie, in dit geval was het filet d'Anvers en Serranoham, en je hebt een calorievriendelijke lunch.

Ik ben een gekonfijte citroen-addict en zou die reepjes bij wijze van spreken tussen mijn boterhammen leggen (mocht ik die nu eten, maar in de week doe ik dat niet...). Maar het zijn wel caloriebommetjes (315 kcal/100 gram) dus niet meteen MAATJE minder-conform. Nu, een vol pakje is 125 gram (die van Delhaize toch) en daar kan je lang mee 'citroeneren'. Je hebt ocharme maar een paar grammetjes nodig om je gerecht die frisse zoetzure smaak te geven. Dus daar gaan we niet op toegeven!

Kurkuma of geelwortel is een specerij die ik heel vaak gebruik in slaatjes of stoofschotels omdat ze - vooral in combinatie met olijfolie - barst van de heilzame eigenschappen. Echt te veel om op te sommen, je moet maar eens googlen naar 'kurkuma gezondheid'!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten