maandag 15 september 2014

Eigen Kweek




De laatste tijd heb ik weinig zelf gekookt. Heerlijk zo de voetjes onder tafel mogen schuiven… En als ik vorige week dan toch zelf aan de stoof gestaan heb, was het voor verzoeknummers. Zoals ‘balletjes in dikke tomatensaus, omagewijs’ voor mijn jarige jongste. Niet meteen blogbaar materiaal dus.

Maar de vijgen aan onze boom worden stilaan rijp en laat dat nu toevallig ook een van mijn lievelingsvruchten zijn! 




Ik ben niet echt een dessertmens – gelukkig zeg – maar gisteren had ik er zin in om met mijn 2 eetklare vijgen en het aanbod uit de frigo een calorievriendelijk ‘toetje’ te maken.
Even kijken, we hebben: biocitroen, 1 potje Griekse yoghurt van 125 gram, blauwe bessen, en of course de vijgen. Suiker is taboe voor 'maatje minder', dus die wordt vervangen door 2 canderelzakjes. En dan komt er nog een gelatineblaadje, een ei en balsamico aan te pas.

En we zijn vertrokken:
1. De schil van de citroen wordt in de yoghurt geraspt (enkel de gele zeste, het wit is bitter) en daarna wordt de citroen uitgeperst.
2. Terwijl het citroensap warmt in een pannetje, laat ik een gelatineblaadje weken en opzwellen in koud water. Dan het blaadje uitwringen en onder het lauwe citroensap mengen. Wat laten afkoelen en op de losgeklopte yoghurt gieten. 
3. Een anderhalf canderelzakje erbij (dadel- of ahornsiroop kan ook maar ik wil mijn taartje mooi wit houden…) en nog wat laten afkoelen. 
4. Het spul blijkt vrij liquide, dus meng ik er nog een stevig opgeklopt eiwit onder om het 'vormklaar' te maken.
5. Nu in inoxvormpjes gieten en er flink wat blauwe bessen in duwen. Laten opstijven in de koelkast.





6. De vijgen snij ik in 4 en bak ik in een klontje vetstof. Daarna worden ze geblust met balsamicoazijn en de rest van de canderel. 


De vijgen goed laten karamelliseren, op het taartje leggen en de karamel erover gieten.

Een lekker fris dessertje en superweinig calorieën!

Wuk peisjdze?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten